blog

نشانه‌های خرابی کلاچ خودرو

اجزاو علائم خرابی کلاچ خودرو

قطعات تشکیل دهنده‌ی سیستم کلاچ خودرو

صفحه کلاچ، دو شاخه کلاچ، صفحه فلایویل، بلبرینگ کلاچ، اهرم، شاخک‌ها، دیسک کلاچ، فنر کلاچ و … از جمله اجزای تشکیل دهنده‌ی کلاچ به‌شمار می‌آیند.

اجزای تشکیل دهنده کلاچ

صفحه کلاچ چیست؟

صفحه کلاچ یکی از مهم‌ترین قطعات مصرفی در سیستم انتقال قدرت خودرو، و از جنس فولاد مقاوم است. این قطعه صفحه‌ی مدوری است که، به‌طور مستقیم بر روی فلایویل نصب می‌گردد. در مرکز این دیسک صفحه‌ی ارتعاش‌گیر نصب می‌شود که، به کمک فنرهای پیچشی، ارتعاشات و ضربه‌های ناشی از انتقال آنی گشتاور را حذف می‌نماید، تا در هنگام تعویض دنده و یا آغاز حرکت از حالت سکون، میزان تقه زدن خودرو تا حد زیادی کاهش یابد.

صفحه کلاچ خودرو

علائم نشان‌دهنده خرابی و تعویض صفحه کلاچ خودرو چیست؟

به این دلیل که عوامل متعددی در کاهش طول عمر صفحه کلاچ خودرو دخیل هستند، لذا امکان اعلام یک زمان مشخص، جهت تعویض صفحه کلاچ خودرو وجود ندارد، با این حال در صورتی که با موارد ذیل که بیانگر اتمام صفحه کلاچ در خودرو می‌باشند مواجه شدید، می‌بایست در اسرع وقت نسبت به تعویض این قطعه اقدام نمایید، چراکه اگر تعویض صفحه کلاچ به موقع انجام نشود، می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را در پی داشته باشد:

لرزش اتومبیل هنگام رها کردن کلاچ

یکی از نشانه‌های فرا رسیدن زمان تعویض صفحه کلاچ، لرزیدن خودرو هنگام رها کردن کلاچ می‌باشد، این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که، یا فنرهای صفحه فشاردهنده دیسک ایراد پیدا کرده باشند، و یا توپی صفحه کلاچ فنریت خود را از دست داده باشد، بنابراین نیرویی که به صفحه کلاچ خودرو وارد می‌شود خنثی شده، و همین امر سبب لرزیدن خودرو در هنگام شروع حرکت می‌شود.

عدم تناسب سرعت با میزان دور موتور خودرو

چنانچه هنگام رانندگی با افزایش دور موتور خودرو، سرعت و شتاب آن به همان نسبت افزایش پیدا نکند، می‌بایست در اولین فرصت صفحه کلاچ مورد بررسی قرار گیرد.

صدای جا زدن دنده‌ها

صدای دنده‌ها هنگام تعویض دنده یا جا زدن آن‌ها، یکی دیگر از علائم تمام شدن صفحه کلاچ به‌شمار می‌آید.

پرتاب شدن پا به عقب، هنگام رها نمودن کلاچ

در شرایط عادی پدال کلاچ حالت ارتجاعی دارد، بنابراین اگر در زمان رها کردن کلاچ، پا با سرعت بیشتری به عقب پرتاب شود، این موضوع نشان دهنده اتمام صفحه کلاچ خودرو است.

خشک شدن پدال کلاچ

یکی دیگر از علائم خرابی و تعویض کلاچ خودرو این است که، کلاچ حالت فنری و رگلاژ خود را از دست بدهد، و پدال کلاچ سفت و به اصطلاح خشک شود.

جا نخوردن درست دنده

یکی دیگر از علائم خرابی کلاچ، سخت جا رفتن دنده 1 و دنده عقب خودرو می‌باشد.

تعویض دنده، به دنده سنگین در سربالایی‌ها

‌یکی دیگر از نشانه‌های زمان تعویض کلاچ این است که، در سربالایی‌هایی با شیب نه چندان تند خودرو دائماً نیاز به تعویض دنده، به دنده های سنگین‌تر دارد.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *