blog

عوامل کاهش طول عمر کلاچ خودرو

نحوه عملکرد و عوامل مؤثر بر کاهش عمر کلاچ

مکانیسم عملکرد کلاچ خودرو

نیروی وارده توسط فشار پای راننده به پدال کلاچ، از طریق اهرم‌بندی یا فشار هیدرولیکی به دو شاخه کلاچ، سپس به بلبرینگ کلاچ، آنگاه به فنر خورشیدی دیسک کلاچ منتقل شده، و در نتیجه صفحه فشار دهنده به عقب کشیده می‌شود، و صفحه کلاچ از فلایویل جدا و در نتیجه انتقال نیروی موتور به گیربکس قطع می‎گردد، با رها کردن مجدد پدال کلاچ، فنر خورشیدی و صفحه فشار دهنده دیسک، صفحه کلاچ را مجدداً به فلایویل محکم چسبانده و در نتیجه نیروی موتور انتقال پیدا می‌کند.

عملکرد کلاچ خودرو

عوامل مؤثر بر کاهش طول عمر صفحه کلاچ خودرو

یکی از شایع‌ترین مشکلات کلاچ‌ها، خورده شدن قطعات صفحه کلاچ به علت وجود اصطکاک بالا در کلاچ خودرو، و یا استفاده مکرر از آن می‌باشد، بنابراین می‌بایست با قطعه جدید تعویض گردد، چرا که یک صفحه کلاچ نامناسب سبب می‌شود که فلایویل روی کلاچ بلغزد، و عمل انتقال نیرو به درستی صورت نگیرد. عوامل مؤثر در مستهلک شدن سریع‌تر صفحه کلاچ عبارتند از:

استفاده مداوم از کلاچ در حین رانندگی

زمانیکه در هنگام رانندگی، راننده بی مورد و به‌طور مداوم پای خود را روی کلاچ نگه می‌دارد، عملاً موجب درگیر شدن کلاچ می‌شود، که در طولانی مدت سبب فرسودگی و کاهش طول عمر این قطعه می‌گردد.

رانندگی به مدت طولانی در ترافیک

ترمز کردن و کلاچ گرفتن در ترافیک‌های سنگین، باعث استهلاک و کاهش طول عمر صفحه کلاچ می‌شود.

حرکت خودرو با دنده نامناسب

عدم استفاده از دنده مناسب در مسیرهای درون و برون شهری، علی الخصوص در سر بالایی‌ها، سبب وارد شدن فشار زیادی به موتور خودرو، و متعاقباً آسیب رسیدن به سیستم کلاچ خواهد شد.

توقف خودرو در سربالایی‌ها با کمک کلاچ

استفاده مداوم از کلاچ در سربالایی‌ها به‌منظور متوقف کردن خودرو، شاید در وهله اول باعث افزایش طول عمر لنت‌های ترمز شود، اما در حقیقت به دلیل فشار بالایی که به صفحه کلاچ خودرو وارد می‌شود، باعث ایجاد آسیب‌های شدید در این قطعه می‌شود.

تعویض نادرست دنده

یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی صفحه کلاچ خودرو، عدم فشردن کامل پدال کلاچ، و رها کردن کلاچ قبل از تعویض کامل دنده می‌باشد. از این رو می‌بایست تا زمانیکه دنده به‌طور کامل جا نرفته است، راننده پای خود را از روی پدال کلاچ بر ندارد.

رانندگی با شتاب زیاد

رانندگی کردن با شتاب زیاد و یا تیک‌آف زدن، یکی دیگر از عوامل اساسی در افزایش استهلاک خودرو، و کاهش عمر صفحه کلاچ محسوب می‌شود.

سوزاندن صفحه کلاچ

از جمله دلایل سوختن صفحه کلاچ، حمل بار زیاد و یا تعداد زیاد سرنشینان خودرو بیشتر از حد مجاز است.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *