blog

عوامل مؤثر بر کاهش طول عمر تسمه تایم خودرو

عوامل مؤثر بر خرابی تسمه تایم

چگونگی عملکرد تسمه تایم

یکی از مهم‌ترین قطعات خودرو تسمه تایمینگ یا تسمه میل‌لنگ است. تسمه تايم رابط بين میل‌لنگ و میل سوپاپ، جهت تشکیل سیکل احتراق (مکش، تراکم، انفجار و تخلیه)، و کارکرد دائم موتور است، در واقع این تسمه‌ی دندانه‌دار نیروی میل‌لنگ را به میل سوپاپ‌ها (میل بادامک‌ها) منتقل می‌نماید، و سبب تنظیم زمان مناسب جهت باز و بسته شدن دریچه‌ی سوپاپ‌ها می‌شود، از این رو بنا به هر دلیلی زمان‌بندی باز و بسته شدن دریچه‌ی سوپاپ به‌هم بریزد، عملکرد موتور دچار مشکل اساسی شده، و خودرو روشن نمی‌شود.

عوامل مؤثر بر خرابی و یا پارگی تسمه تایمینگ

این قطعه کاربردی با گذشت زمان دچار خوردگی و پارگی می‌شود، و باید در اسرع وقت تعویض گردد، از این رو می‌بایست در نگهداری و تعویض تسمه تایم، حساسیت بیشتری را به نسبت سایر قطعات مصرفی خودرو به خرج داد، چرا که در صورت پاره شدن تسمه، سوپاپ‌‌ها به سر پیستون برخورد کرده و کج می‌‌‌شوند، لذا خسارت بسیار سنگینی به خودرو وارد می‌نماید. از جمله مواردی که موجب خرابی و یا پارگی تسمه تایم می‌گردد، می‌‌توان به موارد ذیل اشاره نمود:

پارگی تسمه تایم

ریختن انواع سیالات در اطراف تسمه تایم

ریختن روغن، گریس و یا ضدیخ بر روی سطح تسمه تایم، می‌تواند باعث مستهلک و خورده شدن این قطعه شود.

عدم تنظیم درست هرزگردها

در صورتیکه هرزگردها، تسمه یا زنجیر تایم، شل بوده و یا تنظیم نباشند، این موضوع می‌تواند موجب کشیده شدن، ساییدگی، ترک خوردن و پارگی تسمه تایم شود.

خرابی بلبرینگ هرزگردها

چنانچه بلبرینگ هرزگردها دچار آسیب شود، می‌تواند باعث چرخش نامطلوب تسمه تایم شده، و در نهایت موجب کشیده شدن و پارگی تسمه تایم شود.

تغییرات شدید دمایی

دمای بسیار گرم یا سرد می‌تواند تسمه تایم را در معرض آسیب قرار داده، و باعث پوسیدگی و خرابی آن‌ شود. اکثر تسمه تایم‌ها می‌تواندد دمای 34 تا 80 درجه سانتی‌گرد را تحمل کنند.

ترک خوردن تسمه تایم به دلیل تغییرات دما

رانندگی با دور موتور بالا

انجام تیک‌آف‌های (take off) مکرر و یا رانندگی با دور موتور بالا سبب کاهش طول عمر مفید تسمه تایم می‌شود.

عدم استفاده از دنده مناسب

عدم استفاده از دنده مناسب و یا اصطلاحاً دنده مرده در سربالایی‌ها باعث می‌شود فشار زیادی به سوپاپ‌ها وارد شده، و این امر سبب ایجاد اختلال در چرخش میل بادامک، و نهایتاً آسیب‌دیدگی تسمه تایم می‌شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *