blog

علائم خرابی تسمه تایم خودرو

شناخت نشانه‌های خرابی تسمه تایمینگ

بررسی و شناخت نشانه‌های خرابی تسمه تایمینگ

زمان تعویض تسمه تایم، به عملکرد، کارکرد خودرو و تاریخ انقضای قطعه بستگی دارد، و در اتومبیل‌های مختلف با یکدیگر متفاوت می‌باشد، بنابراین ایده‌آل‌ترین زمان جهت تعویض این قطعه، بازدید دوره‌ای از آن می‌باشد. از جمله علائم نشان‌دهنده تسمه تایم معیوب می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

بد کار کردن دور موتور

یکی از علائم نشان‌دهنده‌ی تنظیم نبودن موتور و یا خراب بودن تسمه تایم ریپ زدن موتور، کاهش راندمان یا شتاب گرفتن غیرمنطقی موتور است. بنابراین بالا بودن دور موتور بالاتر از حد معمول، در زمان شتاب‌گیری می‌تواند ناشی از آسیب‌دیدگی دندانه‌های تسمه تایم، و یا شل بودن آن باشد.

از بین رفتن دندانه‌‌های تسمه تایم

تسمه تایم به‌صورت دندانه‌دار است، که به مرور زمان و یا در صورت نامرغوب بودن کالا دچار پوسیدگی، ترک‌های ریز و یا خوردگی شده و از تسمه جدا می‌شوند، که این موضوع باعث لغزش تسمه تایم و بد کار کردن آن می‌شود.

از بین رفتن دندانه های تسمه تایم

مشکلات استارت خودرو و احتراق ناقص

یکی از وظایف اصلی تسمه تایم، تنظیم زمان چرخش میل بادامک‌ها و باز و بسته شدن دریچه‌ی سوپاپ‌های ورود و خروج گاز می‌باشد، تا بتواند به ازای هر یک‌بار چرخیدن میل بادامک، دقیقاً دو بار میل‌لنگ را بچرخاند. بنابراین اگر این زمان‌بندی به‌هم بخورد، باعث می‌شود که خودرو درست استارت نخورده و روشن نشود.

افزایش میزان دود خروجی از اگزوز خودرو

در صورتیکه که میزان دود خروجی از اگزوز بیشتر از حالت معمول است، این امر می‌تواند مربوط به خرابی تسمه تایم باشد، به این دلیل که در این حالت موتور می‌بایست انرژی بیشتری را صرف به حرکت در آوردن قطعات خود کند، و فشاور بیشتری به موتور وارد می‌شود، لذا دود بیشتری نیز از اگزوز خارج می‌گردد.

صدای هرزگرد

اگر تسمه تایم خیلی شل و یا خیلی سفت در خودرو نصب شود، باعث ایجاد سر و صدای ناهنجار، و در نهایت باعث پارگی آن می‌شود.

نشت روغن از جلوی موتور

نشتی روغن از کاور تسمه تایم یکی از عوامل شل شدگی، خرابی یا پارگی تسمه تایم می‌باشد. مسئله دیگری که سبب این امر می شود هنگامی است که واشر سرسیلندر موتور و کاور تسمه تایم از بین می رود ، ترک می خورد یا به طور نادرست نصب می شود . نشت روغن از کاور تسمه تایم معمولا منجر به گرمای بیش از حد موتور شده و می تواند باعث از بین رفتن تسمه تایم شود.

مشکلات احتمالی ناشی از پارگی تسمه تایم خودرو

تسمه‌ تایم به مرور زمان و یا به دلیل بی کیفیت بودن آن، مستهلک شده، و در صورتیکه به‌موقع تعویض نگردد، امکان پاره شدن آن وجود دارد. پاره شدن تسمه تایم خسارات زیادی را برای خودرو به همراه خواهد داشت؛ از جمله:

کج شدن سوپاپ‌ها و شکستن پیستون

خرابی یا پارگی تسمه تایم خودرو به‌صورت مستقیم بر روی سوپاپ‌ها تأثیر منفی گذاشته و حتی می‌تواند پیستون را دچار آسیب نماید، از مهم‌ترین دلایل پارگی تسمه تایم، وارد شدن فشار مضاعف به این قطعه است. از جمله مواردی که به خودرو فشار وارد می‌آوردند می‌توان به دور موتور بالا در مدت زمان طولانی و یا استفاده از دنده نادرست در سربالایی‌ها اشاره نمود.

کج شدن سوپاپ ها در صورت پاره شدن تسمه تایم

شکستن پیستون در صورت پارگی تسمه تایم

آسیب‌دیدگی سیلندر

چنانچه به هنگام پاره شدن تسمه، دور موتور بالا باشد، سیلندر نیز ممکن است آسیب جدی ببیند، و نیاز به تعویض داشته باشد.

آسیب دیدن سیلندر در صورت پاره شدن تسمه تایم

خاموش شدن خودرو

در بهترین حالت، پاره شدن تسمه تایم می‌تواند تنها سبب خاموش شدن خودرو شود.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *